Friday, May 11

Miliki sifat malu


Malu adalah sebahagian daripada iman. apabila kita memiliki sifat malu, ia mampu menghindarkan diri kita dari sebarang dosa :) Namun perlu diingat, malu juga ada tempatnya. Jadi jom kita paham knape kena ada sifat malu. Jom!

1. FAHAMI SIFAT MALU

Malu tu mesti kena pada tempatnya. Malu bukan hanya pada manusia sampai malu nak bertanye dan bergaul. Sebenarnye malu tu hanya pada Allah semata-mata ok ! ;)

2. KETAATAN KEPADA ALLAH S.W.T

Wujudnya rasa malu pa Allah. Kita mesti patuh dengan segala suruhan dan perintah-Nya tanpa apa-apa bantahan dan juga lasan.

3. MENGELAKKAN KITA DARIPADA MELAKUKAN MAKSIAT KEPADA ALLAH SWT

Kita tak sesekali berani untuk melakukan maksiat dan dosa pada Allah. Apatah lagi melanggar segala suruhan-Nya. Sekaligus menjadikan kita manusia yang sentiasa ingin menghindari dosa.

4. DIMASUKAN KE DALAM SYURGA ALLAH

Kita pasti terjamin akan masuk dalam Syurga Allah, Insyaallah. Malu melakukan maksiat dan dosa di hadapan Allah.
Sabda Rasulullah SAW : 
"sifat malu itu adalah daripada iman dan iman itu tempatnya adalah di syurga. manakal mengeluarkan kata kesat itu daripada kekasaran atau kejahatn dan kekasaran atau kejahatan itu tempatnya dalam neraka." (Riwayat Tirmizi)

5. MENDATANGKAN KEBAIKAN

Apabila timbul sifat malu pada Allah, pastinya kelakuan kita adalah yang terbaik. *suka tak dengar ^___^
Malah kita juga jauh daripada fitnah.
Dari Imran bin Husaini r.a berkata, Nabi SAW bersabda:
"Sifat malu itu tidak datang melainkan dengan kebaikan."(Riwayat Muslim)


Keindahan akhlak pasti terpancar, jika kita memiliki sifat malu. Namun malu tidak menjadikan kamu semua seorang yang lemah. Malah ia menjadikan kamu semua seorang yang berani, bersemangat serta tabah dalam mengharungi kehidupan sebagai seorang muslim yang kental dan beriman.

Idea from: ASUH























No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...