Friday, July 15

Diffrences between school and IPT

Assalamualaikum..
Hai readers..
Lame da aku x post kan, ala maklum lah da berhijrah.
No time untuk berfacebook n berblogging nie.

Assignment berkepok2 Hahaha. (ayat baru)

Dan di sini saya duduk, saya ingin menyata perbezaan di antara 2 situasi yang amat lah berbeza.
Yang  satunye dah berlalu dan yang satu lagi tengah lalui..

Kalau sekolah tu kan adik2, ilmu datang kat kita.
Kita duduk je, cume nak x nak je kita terima.
Kita x nak, kita tertinggal cikgu remind kita.
.
.
Tapi kalau da masuk ipt x de dah peluang tu semua..
Xde pensyarah nak tolong kita.
X da istilah x tau, tapi tanam kan sifat ingin tahu :)
Kita yang kene kejar ilmu tu, kalau x tertinggal keretapi lah kamu.


Kos pulak time dekat sekolah boleh di katakn berpatutan.
Makan, nak bayar tu ni, mampulah lagi.
Kalau dekat sekolah kedekot taik hidung masin, suh bayar tu nie susah.
Duit class..
Dekat ipt lagi susah tau, buang lah kedekut2 tu..
.
.
.
.
Dekat sekolah bawak duit RM3 pun dah cukup tok makan kot..
Kalau dulu ayah bagi peruntukan RM30 for a week, cukup lah jugak. Nak jimat makan je lah kuih muih.
Tapi kadang2 dalam sesetengah minggu tu aku boros x sedar diri, sakit jugak lah kan time hari khamis jumaat tu :D *jangan contohi saya

Now dekat ipt hari2 kene makan nasi, kurang2 sekali je lah.
Bila malam boleh makan makanan yang ada dekat hostel tu..
Sakit jugak lah.. Setiap bulan ayah bagi peruntukan RM200, pandai2 lah berjimat.
Seminggu pun da dekat RM50 lebih. Cekik duit siot.
Bukan ape nak beli buku, buku murah2 x pe der...
Yuran persatuan, baju lah wateverrr kan... 
"pandai2 lah hidup" 
Moto hidup aku time kat sana hahaha.

Zaman persekolahan kita mengejar kedudukan dekat class dan juga gred.
time koku pulak boleh berlari2, menyorok, ponteng, melepak sana sini..
Sebab x de ape sangat effect kan result Spm kite tu..
.
.
.
.
Time ipt kita mengejar pointer sahaja.
pointer untuk koku juga adalah penting.
Untuk ape?
Yeah untuk graduate nanti,
Time konvo.
X lepas pointer x dapat la merasa konvo.
"Maaf anda x tersenarai"
:( hancur harapan.

Rase nye kawan dekat ipt lebih rapat kot..
Sebab serumah, sebelajar. semua se lah...
Sekolah hanya dalam sekolah dan kelas kan.
yes ! Totally diffrent


Hehe aku hari2 macam nie dengan kawan serumah, best lepaking bersama dorang.
Kitorang lebih gemar lepak dalam rumah je, dalam bilik.
Sakit susah semua bersama..

Kalau dekat sekolah yang berasrama mungkin merasa la kan..

Kalau dapat masak sesama lagi best kot, tapi syg nye rumah aku tu rule die memang x bagi.
Setakat masak air, bakar roti boleh la.
Dapur wujud, tapi hanya tuk simpan stock makanan je..
Ok lah kawan serumah aku tu..
Kurang rapat dengan bilik lain lah.
1 rumah ade 3 bilik, of course lah aku rapat dengan orang yang sebilik aku je kan.
hehehe.
yang lain rapat jugak, tapi rapat bergelak je lah, tengok movie..
Seronok!


continue later ok 
bye !
*tergantung kjap ==

















No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...