Thursday, May 31

Jiran tetangga

assalamualaikum
jiran
amboi bukan main lagi budak ni menyelak buku. beriya.


entry kali ni nak biar korang semua sedar diri sikit. nak bagi ceramah sikit. jom kite!
Herm okay, kita semua ada jiran memasing kan. kalau korang tak de jiran maknanya korang mesti duduk dalam hutan, tak pun gua, tak pun tengah laut, tak pun atas angin. wow hebak hebak! hihihi. kalau dah hidup berjiran tu mesti lah ada adabnya. macam kat bawah ni :)

Sudut Renungan 

  • yang disuruh buat AMBIL BERAT SESAMA JIRAN yang kita buat JAGA TEPI KAIN JIRAN. kain seluar sendiri koyak tak pernah nak perasan. kain dorang jugak kita sibuk nak jahit kan. peh rajin~
  • yang disuruh buat BERSANGKA BAIK yang kita buat MENGUMPAT dan DENGKI MENDENGKI. tak senang hati bila tengok orang senang. sampai tak boleh nak tido malam. buat hal sendiri kan da betol. betol? betol tak? (ha bukan main angguk lagi)
  • yang di suruh buat HORMAT JIRAN yang kita buat MENCUKA KAN MUKA BILA ADA YANG TAK KENE. cuba lah men-sweet kan muka walau aral melintang pun jadi. hrm. owh.k gula mahal -..- 
  • yang disuruh buat BERKENAL KENALAN yang kita buat MENG-USHA ANAK DARA JIRAN, anak dara dan anak bujang die je lah yang kita kenal. yedak? hehe macam berpengalaman je (angkat angkat kening)
  • yang disuruh buat BERSEDEKAH JARIAH BILA BERLEBIHAN yang kita buat JIRAN BAGI MAKANAN, KITA PULANGKAN PINGGAN MANGKUK KOSONG. memang mangkuk betol haha.

idea:ujang

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...